Catre, 

           Ministerul Finantelor Publice 

           Comisia de autorizare a jocurilor de noroc 

           In atentia Dlui Presedinte Liviu   Voinea – Secretar  

                                                                                         de Stat 

 

        Domnule Secretar de Stat, 

          Asociatia noastra, asociatie profesionala cu traditie pe piata romaneasca a jocurilor de noroc, are onoarea sa se adreseze dumneavoastra, cu privire la unele probleme legislative aparute in ultima perioada si discutate in cadrul ultimelor intalniri cu reprezentantii Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc. Mai precis, ne referim la intentia Ministerului Finantelor Publice de a pune in discutie modificarea art.15(6)lit.a)pct.(ii) din OUG 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, articol ce reglementeaza numarul de mijloace de joc tip slot-machine amplasate in locatii de tip bar.  

          Ne adresam dumneavoastra deoarece pentru noi, implicatiile legate de aceasta modificare legislativa sunt de  importanta vitala.  Este vorba de soarta a peste 350 de societati comerciale, organizatoare de jocuri de noroc tip slot-machine, din totalul de 415 si care aduc o foarte importanta contributie la bugetul de stat. Mentionam ca peste 90% din cele 350 de societati sunt intreprinderi mici si mijlocii, cu capital autohton.   

          Mijloacele de joc tip slot-machine amplasate in baruri reprezinta peste 64% din totalul echipamentelor de acest tip autorizate in prezent, depasind in mod covarsitor numarul celor amplasate in salile dedicate si cazinouri. 

          Pentru o mai buna exemplificare va supunem atentiei o statistica simpla: nr. locatiilor cu 2 masini (alaturi de pariuri) este de cca.1400 ; nr. locatiilor cu 3 masini se ridica la cca.5000 ; nr. locatiilor cu 4 masini se ridica la cca.1700; nr. locatiilor cu 5 masini se ridica la cca.1800 , iar nr. locatiilor cu peste 15 masini(sali dedicate) se ridica la cca.950. Se observa ca locatiile cu 3 masini sunt, de departe majoritare ca numar, iar aceasta situatie are o dubla motivatie: in aceste locatii nu este suficient spatiu pentru amplasarea mai multor masini iar din punct de vedere financiar, al eficientei economice, nu este oportuna amplasarea mai multor masini in locatii de acest tip. In concluzie s-ar face o mare greseala daca s-ar mari numarul minim de masini pe locatie la peste 5 masini. Riscul este ca 62% din locatiile existente sa fie inchise. 

          Mijloacele de joc tip slot-machine amplasate in locatii de tip bar, care insumeaza cca. 36.000 de autorizatii de functionare, au o contributie la bugetul de stat de cca. 400 milioane lei, cu mult mai mult decat contributia la buget a celor amplasate in salile dedicate si cazinouri, luate impreuna.  

          Personalul angajat care deserveste locatiile de tip bar totalizeaza in prezent peste 15.000 de persoane, angajate cu contract de munca cu norma intreaga sau timp partial.  

          Eliminarea acestui segment de piata sau dizolvarea acestuia in cel al salilor dedicate ar provoca o importanta scadere a contributiei la bugetul de stat insotita si  de o crestere masiva a somajului in acest sector.  

          Apreciem ca art.15(6)lit.a)pct.(ii) din OUG 77/2009, in forma actuala, garanteaza functionarea unui segment de piata specific, diferit de cel al salilor dedicate si cazinourilor, respectiv acela al mijloacelor de joc cu mize mici. 

           Diferenta de potential economic intre mijloacele de joc tip slot-machine amplasate in baruri, mai ales in cele din provincie si cele amplasate in sali de joc dedicate sau cazinouri exista si se reflecta in activitatea de exploatare a mijloacelor de joc prin practicarea unor mize de joc mai mici, adaptate zonelor respective. In mod uzual mizele de joc practicate in locatiile tip bar sunt de cca.2-10 ori mai mici decat cele practicate in celelalte tipuri de locatii.   

       Existenta acestui segment de piata contribuie in mod evident si la diminuarea problemelor de ordin social si a dependentei, incidenta acestor probleme fiind cu mult mai mare in salile de joc dedicate si cazinouri. 

          Cu acest prilej ne reafirmam, inca odata, intreaga noastra sustinere fata de dezideratul de reducere a evaziunii fiscale in domeniu, prin identificarea si eliminarea echipamentelor de joc care functioneaza ilegal si prin tragerea la raspundere a persoanelor implicate in astfel de activitati. Rezultatele slabe obtinute in lupta impotriva evaziunii fiscale de acest tip nu justifica in nici un fel limitarea drepturilor operatorilor autorizati, prin desfiintarea segmentului de operare in baruri. Luarea acestei masuri nu ar face decat sa elibereze teritoriul in favoarea celor care  si in prezent, desfasoara activitati frauduloase si ar amplifica fenomenul in loc sa il reduca.    

          Argumentam cele sustinute mai sus si cu prevederile legislative, legate de acest subiect, din unele tari europene, documente pe care vi le putem pune oricand la dispozitie. Dintre tarile UE care au legiferata exploatarea acestui tip de mijloace de joc in baruri, cafenele si restaurante amintim Marea Britanie cu 180.000 unitati, Germania cu 240.000 unitati, Spania cu 190.000 unitati si Italia cu 370.000 unitati instalate. 

         Dupa cum se poate vedea, in legislatia europeana segmentul de ,,masini in baruri” (cunoscut sub denumirea AWP – Amusement With Prizes) este distinct reglementat .    

         In concluzie, fata de cele aratate mai sus, solicitam mentinerea art.15(6)lit.a)pct.(ii) din OUG 77/2009 in forma sa actuala.                                          

          Cu deosebita stima, 

          Cristian Pascu – Presedinte Executiv